STRONA GŁÓWNA
Kontakt
15.09.2014
Ułatwiono życie przedsiebiorcom ze Staromiejskiej
Dzisiaj zawisła tabliczka zezwalająca do dowóz zaopatrzenia do sklepów i mieszkań w drugiej części ul. Staromiejskiej. Wiele osób skarżyło się, że ma problemy z legalnym dostarczeniem ziemniaków czy mebli do swoich mieszkań, bądź też towarów do sklepów. Chodzi o odcinek od mostu do banku PKO. Na mój ponowiony wniosek umożliwiono wjazd zaopatrzenia w godzinach porannych 6:00-8:00, a więc gdy praktycznie nie ma tam jeszcze ruchu pieszych. Po drugiej stronie mostu zakaz wjazdu dla zaopatrzenia został zniesiony przed laty.


14.09.2014
Nowy chodnik ul. Bieszki
W sprawie remontu chodnika przy ul. Bieszki wnioskowałem czterokrotnie. Ta urokliwa uliczka jest miejscem spacerów także mieszkańców pobliskich bloków. Skargi starszych osób, matek wożących dzieci w wózkach, a także mieszkańców samej ul. Bieszki utwierdzały mnie w słuszności moich zabiegów i umacniały w wytrwałym dążeniu do celu. Leciwe połamane płyty chodnikowe i garby były wielkim utrudnieniem. Po gruntownym remoncie stan ten jest zdecydowanie lepszy.

Przed remontem
W trakcie remontu
Obecnie (po remoncie)


26.08.2014
Nowa bieżnia lekkoatletyczna na stadionie
Dzisiaj czestniczyłem w komisji odbiorowej bieżni tartanowej na miejskim stadionie. Inwestycja warta 1,5 mln zł zrealizowana została bardzo sprawnie. Pamiętam jak w 2012 roku wspólnie z głównym inicjatorem p. Dariuszm Białoskórskim składaliśmy wniosek do burmistrza w tej sprawie. Poparła go później moja komisja w radzie, prosząc jednocześnie, aby obiekt (w miare możliwości) spełniał wymogi Polskiego Związku Lekkiej Atletyki. Chodziło o możliwość rozgrywania przynajmnie zawodów szczebla wojewódzkiego (tj. najniższa V kategoria obiektu). Dzisiaj mamy bieżnię 400m z czterema torami, oraz sześć torów na dystansie 100m. Jest odwodnienie przykrawężnikowe. Oprócz bieżni jest stanowisko do skoku wzwyż, skoku w dal oraz pchnięcia kulą. Pozostaje jedynie uzyskanie atestu PZLA.

zobacz:


8.05.2014
Dziury, dziury - Brak troski gospodarza!!!
Dwa lata temu wnioskowałem, aby służby MZGK monitorowały na bieżąco stan dróg i niezwłocznie podejmowały interwencję. Tym bardzie, że mogą się wspomagać sygnałami Straży Miejską czy kierowców miejskich autobusów. Burmistrz nawet obiecał, że usprawni ten system, ale chyba nic z tego nie wyszło. Studzienki telekomunikacyjne przez tygodnie straszące dziurami i grożące skręceniem lub złamaniem nogi to nadal codzienność. Brak mi słów ...

ul. 1-go maja
Głębokość 1m
ul. Legionów Polskich


8.03.2014
Wykaz zgłoszonych projektów do budżetu obywatelskiego Leborka 2014
wg stanu na BIP z 8.03.2014 g. 0:40

Wydrukuj listę

9.01.2014
Budżet Obywatelski dla Ciebie
Jeżeli masz pomysł jak poprawić komfort życia mieszkańców Lęborka i rozwiązać dokuczające im problem, ale nie wiesz skąd wziąć na to środki, to ten tekst jest właśnie dla Ciebie

zobacz Budżet Obywatelski Leborka


20.10.2013
Powódź na Alei Wolności
Od trzech lat walczę o rozwiązanie problemu głębokich kolein na Alei Wolności (na odcinku od Armii Krajowej do 1-go Maja). Nawet przy niewielkim deszczu przejeżdżające samochody ochlapują niemiłosiernie przechodniów, którzy nawet nie mają gdzie uskoczyc bo obok sa już ściany pobliskich budynków. Już w 2011 roku za pośrednictwem Komisji Gospodarki Miejskiej zgłaszaliśmy ten problem. Przeprowadzone wówczas frezowanie fragmnetów asfaltu co miejscami przejściowo poprawiło stan. Niestety duże obciążenie ruchem ciężkich pojazdów bardzo przyspieszyło dlaszą degradację jezdni. Myślę, że taka kosmetyka to za mało. Walczę dalej. Wiem, że burmistrz ma zamiar w tej sprawie naciskać starostę.



(22 i 10.05.2013)

Przewodnik śmieciowy

Polecam ciekawy materiał serwisu leborkNEWS.pl na temat lęborskiego.
przewodnika smieciowego.
zobacz VIDEO

Wszystkim, którzy chcą mało płacić za śmieci, a równocześnie są zainteresowani chronieniem naszego lęborskiego środowiska naturalnego polecam na mojej stronie zakładkę lęborski przewodnik śmieciowy

(7.04.2013)
bł. Jan Paweł II
Już 18 maja 2013 nastąpi oficjalne odsłonięcie budowanego społecznymi siłami pomnika. Prace lęborskiego Komitetu Budowy Pomnika Jana Pawła II przynoszą konkretne efekty. Pomnik zaprojektował dr T.Sobisz. 4-metrowa figura Papieża już niedługo będzie pozdrawiała lęborczan i przejeżdżających gości z cokołu w pobliżu Ronda JPII. Całość prac jako Przewodniczący Komitetu spina Zbigniew Rudyk. Na liście założycieli komitetu jest ponad 30 osób, a na liście darczyńców kupujących cegiełki ok. 2000 nazwisk. Do tego setki anonimowych osób wrzucajacych datki do skarbon. Więcej na stronie www.jp2.lebork.pl
W ujmującej atmosferze we wtorek 2.04.2013 o godz. 21:37, w rocznicę śmierci Papieża, przy lęborskim obelisku JP2 (gdzie niebawem stanie pomnik) spotkało się ok 40 osób. W skupieniu składali znicze, a lęborscy kibice w hołdzie bł. Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II odpalili race.


(6.04.2013)
Fiński inwestor w Lęborku
Lęborczanie z nadzieją oczekują inwestycji fińskiej firmy Alteams Group. Warta ok. 60 mln zł fabryka ma produkować ciśnieniowe odlewy aluminiowe do podzespołów elektronicznych - głównie na eksport. Odlewnia ma zatrudnić ok. 200 osób i osiągnąć roczną sprzedaż o wartości 120 mln zł. (zobacz: Alteams Group)
Polski (lęborski) oddział fińskiego potentata posiadającego fabryki także poza europą (Indie, Chiny) organizuje firma ALTEAMS POLAND SP Z O.O. zarejestrowana jesienią 2012 roku z siedzibą w Warszawie. Jej zarząd tworzą Asko Nevala oraz Matti Tirkkonen.
Mit o magicznej mocy ulg podatkowych
Czy rzeczywiście Finowie wybrali Lębork, gdyż ostatnio wprowadziliśmy ulgi podatkowe dla inwestorów tworzących nowe miejsca pracy? Ten gest ze strony rady miasta miał znaczenie bardzie symboliczne. Był raczej dowodem na życzliwość samorządu. Ulga w kwocie 100 czy 200 tysięcy złotych stanowiąca zaledwie 0,3 % wartości inwestycji nie jest kluczową przesłanką ekonomiczną dla podjęcia decyzji o lokalizacji odlewni.
Decydują konkrety
Realizacja takiej inwestycji wymaga oprócz kapitału przede wszystkim sprzyjającego otoczenia. Dogodna logistycznie lokalizacja, możliwość łatwej kooperacji z niezbędnymi podwykonawcami, dostępność odpowiedniej siły roboczej, akceptacja ze strony lokalnej społeczności i wsparcie przy przejściu procedur administracyjnych - to czynniki kluczowe z punktu widzenia inwestora. Bez silnego przekonania, że burmistrz Lęborka zrobi wszystko co w jego mocy, aby wesprzeć to przedsięwzięcie, fiński koncern mógł wybrać inną lokalizację. Zdecydowały: "duża przychylność i pomoc władz samorządowych Lęborka przy przejściu procedur związanych z decyzjami dotyczącymi szybkiego powstania zakładu i uruchomienia w nim produkcji: (zobacz: www.lebork.pl)
W chwili obecnej burmistrz dosyć ostrożnie, choć z pozytywną nadzieją, wyraża się o sprawie. Życzmy burmistrzowi (i Lęborkowi) jak najlepiej.


(4.03.2013)
Bardzo smutny przypadek - Stracona szansa
Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie to fiński potentakt Na sesji 21.12.2012r. na mój wniosek Rada Miejska w Lęborku podjęła pilną uchwałę wzywająca władze państwowe do zmiany przepisów ws. "podatku śmieciowego" i zwolnienia z tego obowiązku miast, które - tak jak Lębork - są w stanie spełnić normy ekologiczne bez wprowadzania "podatku śmieciowego". Jest to możliwe dzięki nowoczesnej stacji segregacji odpadów w Czarnówku. Sprawa była pilna bo trwały już prace legislacyjne sejmu nad nowelizacją ustawy i miały się zakończyć w styczniu 2013r.

W sprawozdaniu skierowanym do radnych pod koniec stycznia Burmistrz poinformował o wykonaniu już tej pilnej uchwały Rady. Niestety 8 lutego 2013r. ze smutkiem ustaliłem, że pomimo upływu 7 tygodni uchwała Rady Miejskiej wcale nie została wysłana do sejmu i rządu. W międzyczasie sejm zakończył proces nowelizacji ustawy i nasza szansa została stracona. Wobec powyższego Rada Miejska odrzuciła 8.02.2013 sprawozdanie Burmistrza z wykonania uchwał, ale ma to już tylko wymiar symboliczny.


(15.01.2013)
Drogie śmieci
Przed wprowadzeniem "podatku śmieciowego" odpady w Lęborku wywożono w cenie od 6,70 zł miesięcznie od osoby. Po wprowadzeniu "podatku smieciowego" i obowiazkowej segregacji ilość komunalnych odpadów niesegregowanych trafiających do składowania na wysypisko spadnie z 12.000 ton do 4.800 ton rocznie. Opłaty środowiskowe wysypiska spadną o ok. 1 mln zł. Dodatkowo surowce wtórne można sprzedać. O ok. 160.000 zł spadną koszty firm wywożących śmieci, gdyż to miasto przejmie od nich biurowo-finasową obsługę kilku tysięcy umów z właścicielami nieruchomości oraz procedurę windykacji zaległości. Dlatego wielu spodziewało się, że od lipca 2013 cena za śmieci w Lęborku spadnie. Stawki za segergowane śmieci w Lęborku powinny być w granicach 4,5-6 zł od osoby, a za niesegregowane ok. 7-8,5zł. Lęborczanie mogliby zaoszczędzić minimum 1 mln zł rocznie. Potwierdzają to przykłady gmin mających w 2012 roku stawki 4-5 zł.

Niestety uchwała Rady Miejskiej w Lęborku z 21.12.2012r. ustala stawkę na 15 zł od osoby miesięcznie, a w przypadku pełnej segregacji na 8,50zł. A więc ma być drożej. Rada nie podjęłą też mojej propozycji rozwiązania problemu podrzucania odpadów komunalnych z pobliskich sklepów, biur, punktów usługowych i lokali gastronomicznych. W Lęborku "podatek śmieciowy" nie obejmie tych podmiotów. Większą roztropnością wykazali się w tym względzie np. radni Wicka.

Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w specjalnym raporcie ostrzega, że wprowadzenie "podatku śmieciowego" drastycznie podniesie ceny tych usług nie rozwiązując problemu podrzucania śmieci budowlanych w lasach. Wymuszone przejęcie przez gminy obowiązku śmieciowego wg UOKiK doprowadzi do zaniku konkurencji i monopolizacji rynku przez największe firmy, oraz - podobnie jak na zachodzie - nie rozwiąże problemu odpadów budowlanych w lasach, gdyż "podatek śmieciowy" nie obejmuje tych odpadów. Ustawa odbiera wspólnotom mieszkaniowym, zarządcom i właścicielom domków prawo do negocjowania indywidualnych umów na wywóz śmieci.

Usprawiedliwianie "podatku śmieciowego" względami ekologicznymi w przypadku miast, które posiadają nowoczesne stacje segregacji odpadów, nie znajduje uzuasadnienia. Dlatego postawiłem wniosek o nowelizację ustawy tak, aby w gminach, które spełniają limity ekologiczne (jak np. Lębork) zniesiono obowiązek zamawiania usług śmieciowych przez gminę i pozostawiono to w rękach mieszkańców. Zobacz też


(1.10.2012)
Nowa Wieś powinna wspierać miejskie lęborskie autobusy

Dyrektor Zakładu Komunikacji Miejskiej przedstawił radnym rentowność poszczególnych linii autobusowych wg stanu na połowę 2012 roku. Tytułem rekompensaty ulg w cenie biletów przyznanych uczniom, emerytom i niepełnosprawnym miasto przekazuje przedsiębiorstwu ponad 900.000 zł rocznie. Linie 1 (Mosty-Lębork), 2 (Nowa Wieś-Lebork cmentarz) i 4 (Lębork-Lubowidz) maja pokrycie kosztów w przychodach z biletów w ok. 60%. Najmniej korzystnie wygląda bilans na linii nr 3 (LIDL - Chocieleweko) i nr 6 (Centrum - os. "Drzewiaste" i "Roszarnicze), gdzie wpływy z biletów pokrywają ok. 37% kosztów. Na samej tylko linii nr 3 bilans na sprzedaży sięga kwoty prawie "minus" 200.000 zł.
Jedyna rozsądną alternatywa jest albo partycypowanie w kosztach władz Nowej Wsi, albo ograniczenie kursów na ich terenie. Obecnie średnio dopłaca się do jednego przejechanego kilometra ok. 2,24 zł, co daje miesięcznie ponad 83 tys. złotych. To że "cudem" udaje się dyrektorowi ZKM bilansować finase spółki możliwe jest wyłącznie dzięki ograniczeniu inwestycji w tabor i zaplecze, ale przecież nie będzie można w nieskończoność jeździć coraz starszymi autobusami. Aby utrzymać średni wiek pojazdów na przyzwoitym poziomie należałoby kupować jeden nowy autobus co 2-3 lata.




Uporządkować wodociągi
Złożyłem interpelację ws. porządkowania zasobu wodociągowego i kanalizacyjnego poprzez przejęcie przez MPWiK tych odcinków sieci, które budowały społeczne komitety, spółdzielnie mieszkaniowe itp., a obecnie służą one wielu różnym podmiotom. W moim przekonaniu takie odcinki infrastruktury pełnią rolę miejską i powinny znajdować się w pieczy MPWiK, które zapewni im właściwą eksploatację.


Aby ciepło było tanie
Otrzymałem odpowiedź na moja interpelację z 2.02.2012 ws. analizy cen ciepła naszego MPEC i porównanie ich z okolicznymi miastami województwa. W tej sprawie od kilku tygodni otrzymywałem przeróżne zapytania i sygnały od mieszkańców i prasy.

klinij aby powiększyć